Khamis, 22 April 2010

Aku dan Captain Tsubasa


Captain Tsubasa merupakan sebuah komik jepun (manga) yang boleh saya anggapkan sebagai Masterpiece atau Mahakarya. Captain Tsubasa dicipta oleh Yoichi Takahashi pada tahun 1981 (seusia dengan saya). Karya ini banyak memberi impaks kepada bola sepak Jepun mahupun Dunia.

Menceritakan tentang cita-cita seorang kanak-kanak bernama Tsubasa untuk bermain dipentas dunia memberi satu galakan kepada anak-anak Jepun, yang mana suatu hari mereka bakal bermain di pentas dunia.

Karya ini merupakan, antara komik yang pertama saya beli dan ianya memberi inspirasi kepada saya. Meskipun dibangku sekolah saya tidak diberi peluang untuk bermain bola, namun karektor dan plot membangkitkan rasa keinginan untuk bermain bola.

Berbalik kepada karya agung ini, ianya memberi impak dan fenomena kepada dunia bola sepak antaranya:

JFA (Japanese Football Association) membantu dalam pembikinan filem ini. Captain Tsubasa telah memberi inspirasi yang hebat kepada Hidetoshi Nakata, Seigo Narazaki, Zidane, Totti, Torres dan Del Piero.

Artikel ini menunjukan bahawa idola dapat memberikan inspirasi kepada seseorang atlet itu untuk menjadi seorang yang berjaya di masa hapadan.

MASA DEPAN YANG CEMERLANG, HASIL DARI MEREKA YANG MENGHARGAI SEBUAH IMPIAN...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan